Słuchasz podcastów?… a co, jeśli by tak zacząć tworzyć własny podcast? Tylko po co właściwie to robić, jeśli pracujesz sobie gdzieś u kogoś „na etacie”, albo masz własny „poważny biznes” i wcale, ale to wcale nie jesteś tak zwanym twórcą internetowym czy influencerem. Masz przecież „prawdziwą i poważną” pracę, więc po co masz zacząć tworzyć swój podcast?

Jeśli choć raz przemknęło Ci przez głowę któreś z tych pytań, a może nawet najbardziej, jeśli pojawiła Ci się myśl, że nagrywanie takiego podcastu zupełnie nie jest dla Ciebie – to ten wpis, a właściwie rozmowa – którą możesz odsłuchać właśnie jako podcast lub zobaczyć na moim kanale YouTube: Kasia Iwanoska – jest dla Ciebie obowiązkowa! 

Kim jest mój gość?

Dziś rozmawiam z Marcinem Hinz – specjalistą od tworzenia, składania, obrabiania i publikowania podcastów oraz filmów wideo. Marcin tworzy swój podcast, ale przede wszystkim przez jego ręce przeszły już tysiące odcinków podcastów innych Twórców. Takich jak Michał Szafrański, Ola Budzyńska czy Marcin Iwuć.

Ja również współpracuję z Marcinem od początku istnienia mojego podcastu. Marcin na dziś pomaga mi ogarnąć stronę techniczną składania odcinków, czyli ja nagrywam odcinek, Marcin to wszystko zgrabnie montuje, a następnie przekazuje mi gotowy plik do publikacji. Publikacji dokonuję już samodzielnie, więc trochę „spoilerując” naszą rozmowę – ten etap jest już mega prosty i szybki! Zresztą Marcin przekonuje (a nawet uczy w swoim kursie), że samodzielnie można przejść całość procesu. Od „A do Z” nagrać, złożyć i opublikować własny podcast, nie korzystając z pomocy zewnętrznej. Ja z niej korzystam, bo zwyczajnie wolę skupić „kupić sobie czas”, żeby skupić na innych sprawach.

Wracając jeszcze do wsparcia, jakie daje Marcin. Nie ogranicza się ono tylko i wyłącznie do ogarnięcia strony technicznej. Na samym początku mojego podcastownia, Marcin pomógł mi pokonać wiele obaw i strachów, że sobie nie poradzę, że to nie dla mnie, że za trudno, że za dużo, jak to wszystko w środku poukładać – o czym zresztą już pisałam w artykule do pierwszego opublikowanego odcinka mojego podcastu:
Nie będę się więc tu powtarzać. Jeśli chcesz wiedzieć, jak wyglądały moje początki i nieudolne pierwsze podejścia – sięgnij do tego wpisu: ZSR #1: Podcast starter.

Zaprosiłam Marcina aby podzielił się również z Tobą swoim doświadczeniem w tworzeniu podcastów. Sporo osób pyta mnie jak to robię, z jakiego sprzętu, wtyczek, korzystam, co robię sama, kto mi pomaga… Więc postanowiłam oddać głos specjaliście i od czasu do czasu „dorzucić” swoje trzy grosze w tej rozmowie.

Co to jest podcast i kto tego słucha?

Podcast najlepiej chyba jest przyrównać do audycji radiowej na żądanie. Na dziś w naszych smartfonach, komputerach czy nawet już na smart-watchach mamy dostępne aplikacje, dzięki którym możemy słuchać setek tysięcy takich audycji za darmo. Przynajmniej dla mnie, no dobrze dla większości ludzi, z którymi rozmawiam i słuchają podcastów, są one świetną alternatywą dla muzyki, telewizji, książki, a nawet Youtube’a.

Super słucha się ich podczas sportu, w drodze do domu z pracy, wieczorem na kanapie… czy nawet sprzątając dom, robiąc pranie czy gotując obiad (no dobrze, tu właśnie „odpadli”, przynajmniej tak statystycznie, w większości męscy czytelnicy bloga – ale musicie mi wierzyć na słowo). Podcasty jak mało co dobrze sprawdzają się właśnie podczas „automatycznych” czynności i pozwalają zająć mózg czymś naprawdę fajnym, zajmującym, interesującym, inspirującym a bywa, że też czymś wesołym.

Ogromnym plusem podcastów jest to, że to słuchacz wybiera czego i kogo słucha oraz kiedy słucha… ale za to, jak już wybierze, to w tym konkretnym momencie, mamy jego skupienie i uwagę na dobre kilkadziesiąt minut. W świecie marketingu i reklamy – to są wręcz wieki.
Warto jednak pamiętać, że podcast – przynajmniej w Polsce – to nie jest chodzący supermarket i sprzedawanie w nim produktów wprost, i to przez kilkadziesiąt minut, zupełnie się nie sprawdza.
Podcasty, to przede wszystkim „nośniki” wiedzy, ciekawych, inspirujących historii i po to właśnie ich słuchacze najczęściej sięgają.

Tworząc więc taką audycję, masz przede wszystkim możliwość pokazania siebie – swoich doświadczeń wiedzy, a także na przykład ludzi, którzy Cię inspirują albo takich, którzy swoją historią mogą wnieść coś ciekawego, dobrego w życie innych. Podcasty są świetnym nośnikiem tego, co dobrego, fajnego masz Ty do zaoferowania światu (a wierz mi, że każdy ma!).

Najfajniejsze, najciekawsze audycje skupiają się na słuchaczach. Pomagają im rozwiązywać jakieś ich konkretne problemy, inspirują innych do działania, refleksji. Są taką cegiełką, którą każdy z nas może zostawić innym w sieci. .. Podcasty są więc super sposobem na pokazanie siebie i budowanie swojej marki osobistej – jakkolwiek chcesz, żeby Twoja marka wyglądała.

Co może dać Ci Twój podcast?

1. Zbudujesz markę eksperta/ekspertki.

Nawet jeśli „na dziś” nie czujesz się super specjalistą w danej dziedzinie, a zaczniesz na bazie tego, co wiesz czy nawet tego, czego się uczysz tworzyć – to z biegiem czasu, nie tylko będziesz nabywać wiedzę, ale także będziesz się stawał lub stawała właśnie takim merytorycznym ekspertem / merytoryczną ekspertką. Co najważniejsze – zaczniesz być tak postrzegany przez innych. Będą Cię kojarzyć z tematem, jakim się zajmujesz.

Pamiętaj proszę, że zawsze, w każdej dziedzinie jest ktoś, kto zaczyna dzień później niż Ty.  Nie czekaj więc ze swoją audycją aż „zjesz rozumy świata”. Zresztą, w miarę stawania się ekspertem, zrozumiesz, że to nie jest możliwe. Im więcej wiesz, im głębiej schodzisz, tym jaśniejsze staje się dla Ciebie, ile jeszcze nie wiesz. To jednak nie powinno Cię powstrzymywać przed własną audycja, bo tak jak napisałam wcześniej – są tacy, którzy na tę drogę wejdą po Tobie.


2. Dasz się poznać lepiej.

Podcast to takie szczególne medium, gdzie nawet jak Cię nie widać, to jednak słychać Ciebie. Słychać Twoje emocje w głosie. Nagle z masy ludzi, którzy wiedzą „to samo”, działają w tej samej dziedzinie, to Ty stajesz się „człowiekiem” z krwi i kości dla innych. Sztywne „bio” gdzieś w necie, na którymś z portali „pracowych” czy biznesowych zyskuje ludzką twarz. Podcast może też być świetnym nośnikiem wartości i zasad, jakie wyznajesz w życiu i pracy. Dzięki wartościom masz szansę przyciągać właściwych klientów, pracowników, pracodawców i ludzi w koło siebie.


3. Dotrzesz szerzej ze swoją misją i przekazem.

To osobiście dla mnie był największy szok. Mimo że nie mam zbyt wielu odcinków podcastu na koncie oraz są one bardzo nieregularne, to jednak stale, ktoś na nie nie trafia i słucha… a potem pisze. Nie wiem, czy to „radiowa intymność” buduje takie relacje, czy jak ludzie słyszą opowieść (a nie tylko ją czytają), to w głosie wyczytują jakąś emocję, autentyczność, bliskość doświadczeń i to skłania ich do interakcji. Po odsłuchaniu podcastu odzywają się i zaczęta w nim rozmowa trwa. Daje kolejne watki, pokazuje większy sens tego, co się robi.

4. Możesz poszerzyć swoją siatkę kontaktów.

Jedna sprawa to oczywiście słuchacze, wśród których jest mnóstwo ciekawych ludzi i niesamowitych historii. Druga – to goście, których możesz zapraszać do swoich audycji. Wielu ekspertów i specjalistów odpowiada pozytywnie na zaproszenie do nagrania wywiadu. Dzięki temu możesz mieć możliwość zadania pytań swoim „guru”, bliższego poznania ich. Często takie spotkania potrafią być początkiem ciekawych, dalszych projektów.


5. Możesz tworzyć pozytywny wizerunek swojej firmy.

Niezależnie czy masz własną firmę, czy pracujesz „u kogoś”, to podcasty zdecydowanie mogą pomóc Ci zbudować pozytywny wizerunek wśród nie tylko potencjalnych klientów, ale także pracowników. Employer branding będzie zdecydowanie trendem roku 2020 – zastanów się, jak nagrywając swoją audycję możesz na tym trendzie zawodowo skorzystać.


6. Możesz zbudować zaangażowaną społeczność, która będzie dalej polecać Ciebie.

Jeśli dobrze wykorzystasz te kilkadziesiąt minut uwagi, jakie daje Ci słuchacz, to wróci on po więcej i bardzo często poleci Cię jako eksperta dalej. Z podcastem trochę jak z dawnym radiem, gdzie jak raz zacząłeś słuchać listy przebojów Trójki z Markiem Niedźwiedzkim, to już słuchałeś go co tydzień… i do dziś, na końcu świata, jak Marek Niedźwiedzki się odezwie, to go rozpoznam.
Z czasem ludzie będą pisać, zaczepiać Cię na konferencjach, w sklepie, restauracji mówiąc – dziękuję. Ten odcinek mi pomógł.


7. Nauczysz się układać swoją wypowiedź.

Szczególnie jeśli jesteś już dziś ekspertem w jakiejś dziedzinie, to podcast pomoże Ci układać swoje myśli w wypowiedź, która ma być zrozumiana przez innych. Nauczysz się patrzeć przez potrzeby odbiorców Twojej audycji, poszerzy Ci się horyzont poprzez informacje zwrotną i komentarze, jakie będziesz otrzymywać. Nauczysz się budować ciekawy wstęp, mięsiste rozwinięcie i dobre zakończenie… oraz mieścić się na przykład w 30 minutach, z danym tematem. Przygotowanie jakiejkolwiek prezentacji na konferencję, czy wystąpienie publiczne nie będzie już dla Ciebie takim stresem.


8. Nauczysz się mówić.

Nagrywanie siebie obnaża wszelkie nasze naleciałości językowe. eeee, yyyyy, hmmm… no właśnie. Każdy z nas to ma. Podcast i regularne nagrywanie pozwala nam bardziej świadomie zauważać własne niedociągnięcia, powtórzenia i przerywniki, jakie wstawiamy w wypowiedź… a z czasem, poprzez praktykę możemy się ich pozbyć.

Znów – żadna konferencja, czy wystąpienie publiczne nie będzie już dla Ciebie wielkim wyzwaniem, bo poza płynnością wypowiedzi będziesz także obeznany lub obeznana z mikrofonem.


9.  To świetne preludium do kanału na YouTube albo własnego miejsca w sieci.

Stosunkowo łatwo jest zacząć nagrywać podcasty. Nie potrzebujesz do tego specjalnie wyszukanego sprzętu. Nie musisz przejmować się kadrem, oświetleniem. Publikację też możesz ogarnąć bez własnej strony internetowej. Także nim zdecydujesz się na poważniejsze inwestycje sprzętowe, możesz potestować i sprawdzić, czy to w ogóle jest dla Ciebie.

Większość osób chcąc zacząć tworzyć podcasty, obawia się, że nie ogranie kwestii technicznych. Co tu dużo mówić – ja też się tego obawiałam. Miałam wiele wątpliwości jaką strukturę przyjąć, jak się przedstawiać, co z intro i outro… no i wreszcie jak to wszystko opublikować. Marcin dzieląc się swoim doświadczeniem, bardzo pomógł mi podjąć decyzje i wystartować.

Zapraszam Cię więc do odsłuchania lub zobaczenia na Youtube mojej rozmowy z Marcinem. Mam nadzieję, że przekona Cię ona, iż własny podcast „da się ogarnąć” i pozwoli Ci odważyć się na ten krok.

Z tego odcinak przede wszystkim dowiesz się:

– jak pokonać obawę przed zaczęciem nagrywania swojego podcastu?
– Jak nagrywać?
– Jaki sprzęt na start wybrać?
– Gdzie nagrywać, żeby brzmiało dobrze?
– Co zrobić, kiedy tak jak ja, nie lubisz swojego głosu na nagraniu?
– W jakim programie składać nagranie?
– Jak i gdzie opublikować pierwszy odcinek?

W tym odcinku podajemy także z Marcinem tajne słowo ;-). Będzie nam bardzo miło, kiedy po wysłuchaniu odcinka, jeśli w czymś Ci on pomógł – odezwiesz się do nas :-).

Podcast jest zdecydowanie formą twórczości, która przeżywa obecnie swój rozkwit. Na dziś nie zarabia się „wprost” na tworzeniu podcastów, ale mogą one być świetnym nośnikiem budowania marki i zaangażowanej publiczności. „Tubą” tego dobrego co mamy, a czym możemy się podzielić ze światem… a że dobro wraca, to i zwrot z podcastu też jest możliwy ;-).

Dziś mam do Ciebie jeszcze jedną prośbę!

Ty też możesz pomóc komuś pokonać strach i zacząć tworzyć własną audycję. Daj znać w komentarzu – za co lubisz podcasty!

? Co sprawia, że mając tyle treści do wyboru w internecie, sięgasz właśnie po podcasty?

Może to właśnie Twoja wypowiedź zainspiruje kogoś do nagrywania własnej audycji!

… a jeśli przypadkiem jesteś twórcą i masz własny podcast, to podziel się proszę Twoją historią. Jak pokonałaś lub pokonałeś obawy oraz co pozwoliło Ci się przełamać i zacząć? Twoja historia może być inspiracją dla innych.

Podcast w formie nagrania audio i wideo.

Ten odcinek podcastu możesz odsłuchać w formie audio. 

Podcast jest dostępny dla Ciebie:

a także obejrzeć na moim kanale na YouTube Kasia Iwanoska:

Linki, programy i sprzęt wspomniany w tym odcinku podcastu:

Marcina znajdziesz w następujących miejscach w sieci.

Marcin prowadzi również szkołę podcastu i ma własny kurs w którym przeprowadza Cię krok po kroku od stworzenia pomysłu na swój podcast po publikacje pierwszego odcinka! 


Masz TalentPolub moją stronę Finanse od Kuchni – Kasia Iwanoska na Facebooku

Jeśli podobał Ci się ten artykuł udostępnij go proszę swoim znajomym, zostaw „lajka” lub komentarz, a  będę wiedziała, że moja praca ma sens. Dla mnie taki Twój gest to ogromna motywacja do dalszej pracy!